Dansk presses dækning af FNs klimarapport: 10 artikler

“Blot tre dage efter IPCC’s seneste klimarapport blev offentliggjort med særdeles ildevarslende budskaber for menneskeheden, er den stendød i Danmarks mest læste medier. Ingen gider høre om klimaet,” skriver Mandag Morgen

mandag-morgen-ipcc

“Rapporten blev dagen efter offentliggørelsen, på tværs af Danmarks ni største dagblade, honoreret med 10 artikler fordelt på seks dagblade. I søndags var der kun to, der mente, der var stof til en opfølgning. Mandag havde IPCC-rapporten fundet vej til to mindre ‘ledende artikler’ i to dagblade. Og tirsdag var rapporten stendød i Danmarks mest læste medier. Dette til trods for, at rapporten, der er den hidtil mest omfattende udredning af klimaforandringernes omfang og årsag, indeholder særdeles ildevarslende og for menneskeheden meget vedkommende budskaber.”


“En ny rapport fra UK Energy Research Centre viser, at andelen af den britiske befolkning, der mener, at al snak om klimaforandringer er en and, er næsten femdoblet de sidste 8 år. I 2005 var det således blot 4 pct. af befolkningen, der ikke anerkendte, at verdens klima er under forandring. I dag er andelen vokset til 19 pct.”


“En ny undersøgelse af den globale mediekoncern CNBC’s dækning af klimadebatten viser, at koncernen giver stadig mere taletid til programmer og kilder, der betvivler klimaforskernes voksende konsensus om, at klimaforandringerne finder sted og er menneskeskabte. I første halvår af 2013 var 51 pct. af koncernens “klimadækning”, ifølge en undersøgelse af researchfirmaet Media Matters egnet til at “skabe tvivl” om rigtigheden af klimaforskernes arbejde. En ny måling af perioden 14. juni til 17. september viser, at denne tendens blev øget til 55 pct. frem til IPCC-panelets offentliggørelse af sin seneste rapport.”


Læs mere:

Mandag Morgen – 2. oktober 2013:
Klimadebat for døve øren
“Den danske presses dækning af det internationale klimapanel, IPCC’s, seneste klimarapport, der blev offentliggjort i fredags i Stockholm, er meget sigende for den udfordring, klimaforskerne står over for.” Artikel af Bjarke Wiegand


Mandag Morgen satser selv på grøn energi, som de skriver, og har indgået et “klimapartnerskab” med DONG Energy:

“Som en naturlig del af Mandag Morgens arbejde med klima, nye energiformer og grøn vækst har vi indgået en aftale om klimapartnerskab med DONG Energy. Det er tale om et gensidigt forpligtende samarbejde, der kan bidrage til bæredygtige samfundsløsninger og ren energi.”



Report: Media gives climate change deniers disproportionate amount of attention. Specifically, politically conservative news outlets like Rupert Murdoch’s Fox News and the Wall Street Journal were responsible for the lion’s share of the false balance, disproportionately representing climate contrarians in their stories about the IPCC report.”

The Guardian – 11 October 2013:
Conservative media outlets found guilty of biased global warming coverage
New studies show conservative and politically neutral media outlets are creating false balance in climate change reporting. By Dana Nuccitelli




Kommentarer til ovenstående